All (blogger)makt i denne sal!

Vi i Innovativt Nettverk ønsket å høre fra seriøse bloggere i Norge om hvorfor de blogger, og hva de legger i ordet bloggermakt. Videre ville vi høre deres råd og tips til andre som kanskje sitter med en blogger i magen som enda ikke er født. Hvilke erfaringer og tanker har de rundt det å finne sin bloggestil, beholde troverdighet, og sin egen bloggermakt?

 

PF Innovativt Nettverk inviterte til sofaprat med en ung Skavlan som konferansier, ved navn Even Sandvold Roland og 3 spennende deltakere;

 

Nils Apeland

Ingfrid Landsnes

Heidi Nordby Lunde

 

Hvorfor begynte de å blogge?

Vi begynner fra begynnelsen, nemlig hvorfor disse tre startet å blogge. Nils begynte sin blogg i tilknytning eget arbeid rundt viktigheten av lederes bruk av sosiale medier. Nettopp derfor følte han behovet for å starte egen blogg, og i så måte ”walk the talk”. Ingfrid på en annen side bruker sin blogg som en del av promotering av eget selskap og fagområde.

 

” Det er viktig å snu trenden fra cupcake blogger til faglige blogger med tyngde.”

–          Ingfrid Landsnes

bilde (4)

Heidi mener at hennes bloggkarriere er basert mye på tilfeldigheter, men i utgangspunktet en glede rundt det og skrive, og et ønske om å få sine tanker og meninger ut til flere. Basert på dette har bloggen vokst i takt med henne, og som hun sier:

 

”Bloggen er grunnen til at jeg er der jeg er i dag!”

–          Heidi Nordby Lunde

 

Så hvordan starter man arbeidet mot oppstart av egen blogg, og hva mener disse bloggerne det er viktig å fokusere på?

 

”Finn din stil!”

–          Nils Apeland

 

Det absolutt viktigste i hans øyne er å tenke gjennom hva som skal være ditt hovedtema for bloggingen, det være seg mat, politikk eller samfunnsdebatt. Man må ha et hovednedslagsfelt. I tillegg bør man tørre å være personlig, men ikke privat. Det er en viktig forskjell. Personlige historier for å gjøre det man skriver om mer levende er positivt. I tillegg vektlegger han at man må å vite hva man vil. Er det å skape debatt og provosere? Eller et ønske om å dele kunnskap og være mer ”snill”. ”Tone of voice” er et poeng å tenke over på forhånd! Er du ung og vil ha en stemme så bruk den, men fokuser på aktualitet, det er et viktig nyhetskriterium. Da vil nyhetene kunne fange opp dine tanker og meninger.

Heidi legger til det faktum at ”sosiale medier er en fantastisk mulighet for en underdog til å bli hørt!”

På en annen side så må man tenke gjennom tema for dagen, nemlig bloggermakt. Ligger makten i å havne på Dagsnytt 18 eller formidle det man vil til den gruppen man vil formidle til. Alle kan ikke ha en blogg, du må like det!

bilde (2)

Hva med inspirasjon?

Å skrive er enkelt når man har inspirasjon! Men hvordan finner man den? Også her har bloggerne våre ulike tilnærminger. Nils sier han blir inspirert når han ikke tenker for mye, som for eksempel på en skitur. Ingfrid skriver masse. Hun kan ha opptil 50 kladder hun jobber med og ett av de blir plutselig til ett blogginnlegg. Inspirasjonen ligger i å skrive om fag, og følge med på sosiale medier. For henne er Twitter en stor inspirasjonskilde, det at noen kan mene noe på 140 tegn! Det kan starte en tankeprosess som ender i en søndag satt av til skriving, og påfølgende blogginnlegg. Heidi mener det ofte kan være problematisk å komme i gang. Det er treningssak, skrive og skrive mer. Og alltid ha en backlogg å se tilbake til, for plutselig kommer det. I tillegg har hun en spesiell gave, det kalles temperament.

 

”Jeg er heldig – jeg blir lynsint! Noen har alltid feil på internett. Jeg blir sint, får høy puls og setter i gang skrivingen. Da blir det ofte bra. Det hjelper å ha engasjement, du kan ikke kjøpe dét.”

 

Sofapraterne våre mener det er to nøkkelord til en god blogg; troverdighet og omdømme.

 

Er det viktig å være troverdig?

Uavhengighet og troverdighet er avgjørende for bloggere. Det å ikke selge seg for andre slik at man mister troverdigheten.

 

Nils mener at en trussel til bloggeres troverdighet i dag er knyttet til promotering gjennom blogg. Han mener at trusselen ligger i om det kan sås tvil om du mener det du skriver. Videre påpeker han at det er viktig for bloggmarkedsføring at det er et skille mellom bloggposten og reklamen. Skriver du dritbra om mote eller øl, og noen vil ha annonsene siden ved siden av det, så er det greit. Det er bedre enn å være kjøpt og betalt av et selskap. Bloggen må reflektere dine faktiske meninger ikke noe andre har betalt deg for å mene;

 

” Hvis du ikke oppfattes som troverdig så er ikke bloggen din så interessant.”

–          Nils Apeland

 

Heidi legger tilføyer et annet aspekt, nemlig om man ønsker sin merkevare knyttet til en blogg som har høye lesertall, men som folk ler av? Man må sette troverdighet over lesertall.

 

Ingfrid mener videre at det er problematisk å lage glansbilder på blogg, det varer ikke lenge. Bloggen fungerer ikke som en egen sfære, mennesker treffer deg i virkeligheten. Nettopp derfor er det så viktig å finne sin egen stemme og være tro mot seg selv.  Når man skriver en fagblogg er det mye arbeid som ligger bak innlegg, og man må kunne være trygg på at søkerord som fører til egen blogg er noe man kan stå for, slik at man beholder sin troverdighet.

 

I tillegg er det enighet om at bloggere blir mer inkludert i tradisjonelle medier. De har fått en egen stemme og mulighet til å påvirke folkemeninger. Heidi trekker frem Susanne Kaluza som ett eksempel og refererer til hennes bloggutvikling, og standpunktet hun tok i reservasjonsrett debatten. Mediene er på utkikk etter disse stemmene. Men som Heidi påpeker;

 

”Skal du være samfunnsdebattant så kan du ikke bare være det for dine 19 år gamle venninner, men for hele samfunnet, og tørre å stå i det”.

–          Heidi Nordby Lunde

bilde (3)

Mot slutten av sofapraten går samtalen mer innpå temaet bloggermakt, og enigheten faller rundt det faktum at med bloggermakt kommer sensuren – fra både samfunnet og fra seg selv.

Heidi påpeker at jo mer du blir lest jo mer blir du ansvarliggjort, og det er ikke alltid enkelt. ”Man legger bånd på seg selv, å si noe annet er å juge.” Grunnen til dette mener hun er symbiosen mellom media og sosiale medier. Man bankes på plass i ett visst format, og dessverre blir bloggene mer kjedelige. Nils hevder han ofte tenker seg om to ganger om han er villig til å ta risikoen ved å stikke hodet frem. ”Bør man mene noe om dette, kan man mene noe om dette og hvordan vil det påvirke andre?” er spørsmål man kan stille seg. Så legger man seg på ett nivå man er komfortabel med selv.

 

For å knytte dette tilbake til bloggermakt så er svaret; ja man kan ha makt gjennom blogging! Men når man gir folk denne makten så skal de også kunne være mottakelige for kritikk. Det glemmer man ofte. Skal du ha en stemme i offentligheten som tar for seg aktuelle, men muligens sensitive temaer så må du tåle det. Nettopp derfor er det viktig å legge seg på det nivået man selv vil, orker og tåler. Som Nils sier:

 

”Jeg tror ikke jeg orker å mene noe om det jeg!”

 

Ordstyrer Even vil vite hvem disse bloggerne savner i Norges bloggsfære?

 

Svaret er det enighet omkring, flere ledere som tør! Ingfrid påpeker de store mulighetene som ligger i at en leder blogger om selskapet og egne erfaringer på en ærlig, åpen og troverdig måte. Hun påpeker at ledere kan få energi av å skrive om livet som bedriftsleder, og;

 

”Kanskje kundene dine ikke bare er logoer, men mennesker som kunne tenke seg å bli kjent med deg!”

 

Heidi kunne tenke seg å hørt mer fra redaksjoner og hvordan de begrunner sine valg rundt saker de publiserer, hvordan reflekterer de over egen makt for eksempel?

 

Nils runder av med en utfordring! Han vil se flere smarte unge kvinner som blogger. Ikke flere rosablogger, men blogger om utdanning, livsstil, karriere og politikk for eksempel. Han konstaterer at ”utfordringen herved er gitt!”

 

Avslutningsvis ønsket vi at deltakerne kort skulle gjøre rede for hvorfor man bør blogge:

 

Nils: ” Hvis dere går med en blogger i magen. La den komme ut, og se på det som erfaring. Er det for vanskelig så bare legg den ned. Hva er det verste som kan skje?”

 

Ingfrid: ”Vær troverdig, vær deg selv. Prøver man noe annet blir man gjennomskuet. Det finnes meningsfeller der ute.”

 

Heidi: ”Det du blir engasjert av blir også sannsynligvis andre engasjert av! Det vil synes i tekstene dine. De beste postene er de du selv får energi av. Det er viktig for meg å understreke at det er verdt det! Hvis du vil ha en stemme så er det et enormt privilegium å få uttrykke den. Når du ser at du kan bruke dine stemme for å gjøre noe for de andre så er det verdt det.”

 

Nils: ”Og der fikk jeg ideen til ett nytt blogginnlegg!!”

bilde (5)

2 Responses to “All (blogger)makt i denne sal!”

  1. Jeg har blogget som et vitnesbyrd fra Psykisk Helsevern. Misjonen med bloggen er å gjøre livet enklere for traumepasienter med tilknytningsskader. Se bloggens misjon. Dette fordi vi som pariakaste har lavest prioritet og må tåle store smerter over lenger tid siden mange av tjenestetilbudene er ikke tilgjengelige for oss. Det er også vi som sees oftes i selvmordsstatistikken og mange av oss holder ikke ut smerten og blir rusavhengige.

    Jeg har tatt opp sentrale samer som Sosiale Meder Norge har samtalet om i år som etikk og verdier i kommunikasjon og tjenestetilbud (se Regjeringserklæringen – ble hørt av Styret i Helse Sør Øst), overleger som tar Reservasjonsretten inn til nye fagområder, fra Suicid til Selvmord, Passiv Medvirkning (til minne om Christoffer og Monika som døde av omsorgssvikten),Glade Vanvidd og andre sleivspark bak fasadene på Åråsen Fotballstadion (hvor dere finner Psykisk Helsevern i Ahus) og andre argumenter for Fritt Behandlingsvalg og opptrapping av tjenestetilbud til de sykeste pasientene.

    Bloggen har over 6000 lesere. Og har bidratt til konkrete tilbud og satsinger i Ahus og fra Regjeringshold. Så får vi se hva fremtiden bringer. Disse bloggpostene skal formuleres til en bok som er en form for kombinasjon av biografi og hjelp til foreldre og hjelpeapparat iht å se barn som lever i uverdig omsorgssvikt. Jeg har testet ut om det er marked for denne boken som får tittelen «Hold meg unna!! Vær så snill». Følg meg gjerne på @emmahansen1963

    • Takk for info om dette viktige temaet, og om den kommende boken Emma! Vi følger med deg videre, og ønsker deg lykke til!

Legg igjen en kommentar